Premium Sport
Sport  Stress en Voeding   

 

Ieder mens krijgt helaas in zijn leven wel eens te maken met stress.
Privť-problemen of een te grote werkdruk,examens kunnen hiervan de oorzaak zijn. Sommige mensen kunnen beter tegen stress dan andere mensen. Klachten van stress kunnen zeer uiteenlopend zijn. Klachten kunnen zijn hoge bloeddruk, hyperventilatie, maagklachten, enz. Langdurige stress kan leiden tot een ernstige overspannenheid, waarbij men niet meer normaal kan functioneren in het dagelijks leven.
Vaak gaat hieraan vooraf gebrek aan energie, slaapproblemen, en depressiviteit.
Lichamelijke beweging kan hierbij al preventief en therapeutisch werken. Een fysiek fit persoon kan beter tegen stress dan een inactief persoon. Daarom zien ook steeds meer bedrijven bedrijfsfitness als een uitkomst om zodoende het ziekteverzuim te verminderen.
Lichaamsbeweging kan ook als een soort van geneesmiddel gebruikt worden bij klachten van overspannenheid. Het sporten in zijn algemeenheid moet dan als ontspannende inspanning gezien worden zonder prestatiedrang.
Vroeger werden alleen maar duursporten geadviseerd, zoals hardlopen, fietsen en zwemmen.
Vaak blijkt in de praktijk, dat het moeilijk is om dit alleen te kunnen uitvoeren. De ontwikkeling van de moderne sportscholen maakt het veel mensen gemakkelijker om die eerste stap te zetten.
Vooral het buiten koud is of regent is het niet aantrekkelijk om buiten te gaan sporten. Hardlopen is vaak wel een optie, maar ook niet voor iedereen.
Cardiofitnessapparatuur is dan een uitkomst. Men moet dan denken aan diverse apparatuur, waarop gestept, gefietst, geroeid, gelanglauft of hardgelopen kan worden.
Doseer hierbij de tijdsduur en de mate van inspanning goed zodat de training geleidelijk opgevoerd kan worden.
Niet alleen het uithoudingsvermogen is belangrijk. Trainen van spierkracht is eigenlijk net zo belangrijk, vooral van buik-, rug-, arm- en beenspieren. Ook hiervoor is tegenwoordig veilige en gebruiksvriendelijke fitnessapparatuur.
Hierbij is professionele begeleiding een belangrijk aspect. Men kan dan een training op een verantwoorde wijze uitvoeren en opbouwen. Om resultaat te boeken moet wel minimaal 3 maal per week trainen. Op deze wijze kan sporten een belangrijke bijdrage leveren aan herstel.

Voeding en Sport

Via de voeding komen bouw- en brandstoffen binnen, die absoluut noodzakelijk zijn bij het leveren van iedere sportieve inspanning.
De belangrijkste brandstof voor het menselijk lichaam zijn de koolhydraten, in de vorm van suikers of zogenaamde samengestelde suikers zoals zetmaal. Koolhydraten zitten vooral in pastaproducten, brood en aardappelen. Aangezien de voorraad koolhydraten in het menselijk lichaam beperkt is, moet een sporter regelmatig zorgen voor aanvulling hiervan. Naarmate er meer gesport en bewogen wordt moeten er meer koolhydraten genuttigd worden. Vooral bij duursporters is dit van essentieel belang, anders kunnen ze hun inspanningen niet goed volhouden. Teveel koolhydraten eten is ook niet goed want dit leidt echter weer tot overgewicht. Overgewicht kan nauwkeurig bepaald worden door het meten van de vetlaag op het menselijk lichaam via een huidplooimeter. Dit wordt bij een goede fysieke test dan ook altijd gedaan. Aan het vetpercentage kan dan ook afgeleid worden of de voedselinname de energiebehoefte in juiste mate dekt.
Vet is ook een brandstof. Vet levert ook energie maar op een andere en langzamere wijze dan koolhydraten. Vet zit in tal van veel producten, maar er bestaan wel verschillende soorten vet. Zo is nu algemeen bekend, dat plantaardige vetten gezonder zijn dan dierlijke vetten( lijken ook het meeste op menselijke vetten), want in de laatste groep zit relatief veel cholesterol. Een te hoog cholesterolgehalte in het bloed kan aderverkalking doen versnellen.
Teveel vetinname moet dan ook beperkt worden, hetgeen voor velen moeilijk is, want toevoeging van vet maakt veel voedingsproducten smakelijker.
Eiwit is de meest essentiŽle bouwstof. De voornaamste eiwitbron is vlees, maar er zijn ook eiwitten van plantaardige oorsprong. In de groei en bij krachtsport is relatief wat meer eiwit nodig. Maar ook te veel eiwit stapelt zich op als vet via allerlei omzettingen in het lichaam.
Via tal van voedingsproducten komen ook de vitaminen naar binnen, die noodzakelijk zijn voor het menselijk lichaam. De kwaliteit van het voedsel in Nederland is dermate hoog, dat in het algemeen genoeg vitaminen genuttigd worden. Indien men genoeg fruit, verse groentes en volkorenbrood eet zijn extra vitaminepillen niet noodzakelijk.
Sporters moeten vooral letten op voldoende koolhydraten inname, normaal of iets meer dan normaal eiwit en weinig vet. Daarnaast kan door het eten van fruit en verse groentes de vitaminebehoefte gemakkelijk gedekt worden.


design by Premium Sport